Nowy system ma umożliwić pobór opłat w sposób bezbramkowy, czyli bez istnienia barier w postaci miejsc poboru opłat powodujących ograniczenia w ruchu. W przypadku spiętrzeń ruchu np. w okresie wakacyjnym ma zaś wyeliminować zatory i sytuacje zagrażające bezpieczeństwu czy zdrowiu uczestników ruchu.
fot. autokult.pl, opłaty dla pojazdów do 3,5 tony
ELEKTRONICZNY SYSTEM POBORU OPŁAT Z WYKORZYSTANIEM URZĄDZEŃ POKŁADOWYCH (TZW. OBU)
Płynność ruchu na sieci autostrad płatnych
- brak konieczności ponoszenia kosztów budowy i eksploatacji Miejsc Poboru Opłat (MPO nie są budowane).
Możliwa interoperacyjność krajowa
- uiszczenie opłaty za przejazd autostradami w Polsce za pomocą jednego urządzenia OBU i optymalnie jednego konta użytkownika, jednej noty obciążeniowej.
Możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury drogowej
- np. ew. wykorzystanie bramownic funkcjonujących obecnie w systemie dla pojazdów ciężkich.
Sprawiedliwe rozliczenie
- opłata proporcjonalna do faktycznie przejechanych kilometrów,
- wszyscy użytkownicy pojazdów lekkich płacą taką samą kwotę za przejazd takim samym odcinkiem autostrady w tym samym czasie.
Przejrzyste zasady użytkowania systemu
- wszyscy użytkownicy korzystający z sieci dróg płatnych muszą bezwzględnie wyposażyć pojazd w urządzenie pokładowe OBU.
Wysoki poziom bezpieczeństwa i szczelności systemu
- OBU są trudne do sfałszowania. Bezpieczny mechanizm generowania transakcji poboru opłat,
- OBU – najbardziej bezawaryjną metodą poboru opłat.
Jednorodny proces kontroli użytkowników
- przy obowiązkowym OBU, system kontrolny jest mniej złożony niż w systemach stosujących więcej niż jedną metodę poboru opłat,
- niższe koszty czynności kontrolnych niż w przypadku mieszanych systemów poboru opłat (nieobowiązkowe OBU + alternatywna metoda poboru opłat). Źródło: MIR
O.o :)
OdpowiedzUsuńMożna? Można :)
OdpowiedzUsuń