wtorek, 8 kwietnia 2014

Przed eurowyborami Trójmiasto i Szczecin będą miały połączenie z A2



Autostradowa sieć bliżej morskich portów. W maju Trójmiasto i Szczecin będą miały połączenie z A2, a w ciągu czterech lat z A4

Nasze bałtyckie porty biją rekordy przeładunków. W 2013 r. Gdańsk po raz pierwszy w historii osiągnął wynik przeładunków powyżej 30 mln ton. W Gdyni było to prawie 18 mln ton, co z kolei jest wynikiem najlepszym w powojennej historii. W Szczecinie i Świnoujściu były łącznie niespełna 23 mln ton – najwięcej od 35 lat. Ale ich wyniki mogłyby być lepsze, gdyby były lepiej skomunikowane. Jak się dowiedzieliśmy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szykuje się do podłączenia Szczecina i Świnoujścia oraz Gdańska i Gdyni do autostrady A2. 
– Porty konkurują dziś ze sobą nie tylko urządzeniami na nabrzeżu, ale dostępnością – mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego. – Gra toczy się o przekonanie spedytorów, że nie warto wysyłać kontenera z towarem do Rotterdamu albo Hamburga, ale np. do Gdańska. Poprawa sieci dróg zwiększa atrakcyjność portu i stanowi kartę przetargową – dodaje.

Najpierw do A2

Żeby podłączyć Szczecin i Świnoujście do węzła autostrady A2 w rejonie Świebodzina, brakuje jeszcze tylko 38 km. Budowa odcinka ekspresówki S3 z Międzyrzecza do Gorzowa Wielkopolskiego za ponad 760 mln zł dobiega końca – ekipy Strabagu i Mota Engil finiszują. Planowana i wciąż jeszcze nieoficjalna data otwarcia to połowa maja.
W ciągu trzech lat między Szczecinem i A2 będą poszerzane jednojezdniowe odcinki S3. W najbliższy czwartek inwestor planuje otwarcie ofert na taką przebudowę S3 w Gorzowie Wielkopolskim. – Dzisiaj przejazd przez Gorzów ma charakter drogi ekspresowej, ale jest jednojezdniowy. Druga jezdnia powinna powstać do 2017 r. – mówi Anna Jakubowska z GDDKiA w Zielonej Górze. W tym samym czasie ma też zostać poszerzony 7-km odcinek S3 na wysokości Międzyrzecza. Przetarg trwa. Szacowana wartość obu inwestycji to 800 mln zł.
Od maja żadnej prowizorki nie będzie już podczas przejazdu autostradą A1 z Gdańska i Gdyni do węzła z A2 w Strykowie. Przejezdny odcinek z Gdańska do Łodzi liczy dziś 275 km. A do szczęścia brakuje tylko 19-km odcinka z Włocławka do Kowala.

Potem do A4

Dla właściwego drogowego skomunikowania polskich portów niezbędne jest połączenie z  A4, która do końca przyszłego roku ma szanse sięgnąć Ukrainy. Według prof. Włodzimierza Rydzkowskiego umożliwi to przyciągnięcie ładunków z rynku wschodniego poprzez konkurencję z portami czarnomorskimi.
GDDKiA twierdzi, że wszystko jest na dobrej drodze. W przygotowaniu jest budowa 80-km fragmentu ekspresówki S3 z Nowej Soli do węzła z A4 w Legnicy. Trwa przetarg na pięciu wykonawców. Harmonogram jest taki, że do końca 2017 r. będziemy mogli dojechać ze Szczecina ekspresówką do Legnicy.
A dalej? 36-kilometrowy odcinek S3 w kierunku granicy z Czechami z Legnicy do Bolkowa został ostatnio wpisany przez wicepremier Elżbietę Bieńkowską do znowelizowanego programu budowy dróg. Na razie nie wiadomo, kiedy przetarg. Wiadomo za to, że S3 powstanie w krótszej wersji. Resort wycofał się z jej ciągnięcia do granicy Czechami w Lubawce. Powód – dwukilometrowy tunel pod Górami Wałbrzyskimi. kosztowałby ok. 2 mld zł.

Już za cztery lata ze Śląska nad morze

Pozostaje jeszcze problem z A1 na południe od Strykowa. Ale i w tej sprawie drgnęło. Resort infrastruktury obiecuje, że kierowcy dojadą na Śląsk i do A4 na przełomie 2017 i 2018 r., chociaż częściowo starą gierkówką.Więcej: forsal

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz