PKP CARGO podpisało 30 grudnia umowę nabycia 80 proc. udziałów w
spółce Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym
przewoźniku towarowym w Czechach, działającym w rejonie Europy Środkowej
i Południowej. Wartość transakcji wynosi 103,2 mln euro (445 mln zł).
Przejęcie zostanie sfinalizowane po uzyskaniu zgód organów
antymonopolowych w Polsce, Czechach, Niemczech i Słowacji. Zakup AWT to
pierwsza w historii tego typu akwizycja zagraniczna przeprowadzona przez
podmiot z Grupy PKP. Przejęcie jednego z największych prywatnych
przewoźników w Europie wzmocni strategiczną pozycję PKP CARGO w Europie
Środkowej i Południowej, w szczególności zwiększy potencjał obsługi
korytarza transportowego północ-południe.
Sprzedającymi 80 proc. udziałów w AWT są pan Zdenek Bakala oraz
należący do niego fundusz The Bakala Trust. Pozostałe 20 proc. udziałów w
dalszym ciągu będzie posiadać czeska spółka Minezit SE, z którą PKP
CARGO podpisało umowę szczegółowo regulującą wzajemne relacje wspólników
(shareholders agreement). Dokument zawiera również harmonogram
ewentualnego nabycia przez PKP CARGO pozostałych udziałów w AWT.
Czechy – brama na południe Europy
Czechy to dziewiąty pod względem wielkości rynek kolejowych
przewozów towarowych w Europie. Krzyżują się tam główne europejskie
szlaki transportowe. Silniejsza obecność PKP CARGO na tym rynku oznacza
możliwość pozyskania nowych klientów i gwarantuje lepszą obsługę
prowadzonych już przewozów do Czech i dalej na południe Europy.
- Jesteśmy przekonani o możliwości dalszego zwiększania
udziału w rynku czeskim oraz o ogromnym potencjale terminalu
Ostrava-Paskov, którego strategiczne położenie predestynuje go do roli
hubu dla portów w Hamburgu i Gdańsku – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych.
Terminal w Paskowie, który znajduje się zaledwie 25 km od
granicy z Polską i 60 km od granicy ze Słowacją, doskonale uzupełnia
sieć strategicznie rozlokowanych punktów przeładunkowych PKP CARGO w
Polsce.
Synergie taborowe
Przejęcie AWT stwarza liczne synergie w zakresie eksploatacji
taboru. AWT dysponuje ok. 160 lokomotywami, w tym 10 wielosystemowymi
oraz 5 tysiącami wagonów. Obecnie AWT wynajmuje jedną trzecią wagonów od
innych podmiotów, dlatego ogromne zasoby taborowe i zaplecze techniczne
PKP CARGO pozwolą istotnie obniżyć koszty wynajmu i serwisowania taboru
przez czeskiego przewoźnika. Z kolei dla PKP CARGO oznacza to jeszcze
lepsze wykorzystanie posiadanego taboru i warsztatów utrzymania.
Korzystna cena
PKP CARGO sfinansuje transakcję za środków własnych. Jej wartość wyniesie 103,2 mln euro.
- Patrząc na parametry tej transakcji, mnożnik EBIDTA i
wartość księgową, uzyskaliśmy bardzo korzystną cenę, adekwatną do
bieżącej wartości spółki i jej potencjału. Jednocześnie sytuacja
finansowa PKP CARGO umożliwia bezproblemową obsługę transakcji i nie
ogranicza w żaden sposób naszych planów rozwojowych na kolejne lata – mówi Łukasz Hadyś, członek zarządu ds. finansowych PKP CARGO.
O AWT
Grupa AWT jest jednym z największych prywatnych kolejowych
przewoźników towarowych w Europie i drugim pod względem wielkości
przewoźnikiem w Czechach, z blisko 10-procentowym udziałem w rynku w
2013 roku pod względem pracy przewozowej. W 2013 roku Grupa AWT
przewiozła 12 mln ton towarów, zrealizowała pracę przewozową na poziomie
1,54 mld tkm i wypracowała 282 mln euro przychodu. Spółka od pięciu lat
notuje systematyczny wzrost rentowności marży EBITDA.(PKP Cargo)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz